onsdag 28. april 2010

Hvordan endre overskrift

Jeg har fått noen spørsmål om hva skriften på overskriftene mine heter - og om hvordan man endrer den. Så nå skal jeg prøve å forklare det ordentlig og nøye :)

En skrifttype kalles for "font". Altså Times New Roman, som de fleste kjenner til, er et eksempel på en font. Fonten jeg bruker til overskrift, heter 'Kunstler Script"

For å endre overskrift, må du endre HTML-kodene dine. Dette gjør du ved å gå inn på 'TILPASS' - 'UTFORMING' - 'ENDRE HTML'

Bla så nedover til du finner /* Posts:

 Når du har funnet denne "overskriften" - finner du .post h3 {


Det er her vi endrer kodene for å få overskriften. Jeg har min midstilt. Og i tillegg måtte jeg endre størrelsen på overskriften, da denne skrifttypen er veldig liten. Så - hvis du vil ha det akkurat som meg, så kopierer du helt enkelt koden under:

.post h3 {
margin:.25em 0 0;
padding:0 0 4px;
font-size:420%;
font-weight:normal;
line-height:1.4em;
color:$titlecolor;
font-family: Kunstler Script, Edwardian Script ITC, Zapfino Extra, Gabriola;
text-align: center;
}

Der etter limer du den inn i din egen HTML-mal. Merk alt f.o.m. .post h3 { t.o.m. } og lim inn.


 Jeg har merket med rødt, sånn at dere skal se hvor Kunstler Script kommer inn i koden. De navnene som kommer etter Kunstler Script, er back-up fonter. Det er nemlig ikke alle som har de samme fontene instalert på sin datamaskin. Det kommer an på hvor ny PC'en er osv. Et eksempel på en type skrift en med en gammel PC kan se, er:

Ergo har vi gjort sånn at alle kan se en fin løkkeskrift over innleggene våre :)

Hvis du ikke vil ha overksriftene dine midtstilt, finner du: text-align: center; i koden du nettopp limte inn. Også endrer du 'center' til 'left'...

Håper dette var forståelig! Bare spør i vei hvis det er noe dere lurer på! Beklager at bildene ble litt gromsete! Håper dere greier å se eksemplene likevel...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar